Ochrona sygnalistów
PROCEDURA DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH, PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH ORAZ ZAKAZIE DZIAŁAŃ ODWETOWYCH obowiązująca w Creativestyle Polska Sp. z o.o.
§ 1. Cel
Przyjęcie niniejszej procedury ma na celu wypełnienia obowiązków zawartych w ustawie o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
§ 2. Słownik pojęć
- Ustawa – ustawa o ochronie sygnalistów z 14 czerwca 2024 r.
- Procedura – niniejsza procedura zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych i zakazie działań odwetowych
- Sygnalista – osoba dokonująca zgłoszenia wewnętrznego na warunkach określonych w procedurze oraz zgłoszenia zewnętrznego lub ujawnienia publicznego na warunkach określonych w ustawie o ochronie sygnalistów.
- Pracodawca – Creativestyle Polska Sp. z o.o., z siedzibą Zabłocie 25/L1, 30-701 Kraków.
- Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba, która może doświadczyć działań odwetowych ze względu na pomoc sygnaliście.
- Osoba powiązana z sygnalistą – współpracownik lub członek rodziny sygnalisty, który może doświadczyć działań odwetowych.
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba wskazana w zgłoszeniu jako sprawca naruszenia prawa lub osoba z nią powiązana.
- Koordynator – osoba wyznaczona przez pracodawcę na podstawie specjalnego upoważnienia do przyjmowania zgłoszeń, ich weryfikacji, prowadzenia postępowania wyjaśniającego, podejmowania i koordynowania działań następczych.
- Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem, lub mające na celu obejście prawa.
- Informacja zwrotna – informacja przekazywana sygnaliście na temat planowanych lub podjętych działań następczych.
- Działania następcze – działania podjęte przez pracodawcę w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, mających przeciwdziałać naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia, np. wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli, wniesienie oskarżenia, działania podjęte w celu odzyskania środków finansowych.
- Zgłoszenie – informacja lub uzasadnione podejrzenie dotyczące istniejącego bądź potencjalnego naruszenia prawa, lub nieprawidłowości, do których doszło lub dojdzie w kontekście związanym z pracą, lub próby ich ukrycia.
- Zgłoszenie wewnętrzne – zgłoszenie dokonane na zasadach i w formie przewidzianej w procedurze.
- Zgłoszenie zewnętrzne – zgłoszenie skierowane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub innego organu publicznego.
- Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej.
- Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działania, lub zaniechania, w kontekście związanym z pracą, spowodowane zgłoszeniem i naruszające lub mogące naruszać prawa sygnalisty, wyrządzające lub mogące wyrządzać mu szkodę.
- Kontekst związany z pracą – całokształt okoliczności związanych z wykonywaną pracą, w ramach którego uzyskano informację o naruszeniu prawa.
§ 3. Zakres podmiotowy
- W świetle niniejszej procedury sygnalistami mogą zostać:
- pracownik,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- osoby, które przestały już świadczyć pracę,
- kandydaci do pracy,
- stażysta, wolontariusz, praktykant,
- prokurent,
- akcjonariusz lub wspólnik,
- członek organu zarządzającego lub nadzoru,
- przedsiębiorca – usługodawca i dostawca, z którym pracodawcę łączy umowa,
- osoby świadczące pracę pod nadzorem i kierownictwem przedsiębiorcy.
§ 4. Zakres przedmiotowy
- Procedurę stosuje się w przypadku zgłoszeń naruszeń prawa dotyczących:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.
§ 5. Sposoby dokonywania zgłoszeń
- W celu dokonania zgłoszenia należy skorzystać z jednego z kanałów zgłoszeniowych wymienionych w niniejszym punkcie. Przyjęte formy zgłoszenia to:
- zgłoszenie e-mail: zgłoszenie dokonuje się, wysyłając wiadomość na adres e-mail: sygnalisci@creativestyle.pl
- zgłoszenie listowne: zgłoszenia, dokomuje się wysyłając list na adres: Creativestyle Polska Sp. o.o., ul. Zabłocie 25/L01, 30-701 Kraków. List należy zaadresować bezpośrednio do koordynatora, z dopiskiem: „Do rąk własnych. Nie otwierać”.
- Tylko podanie w treści zgłoszenia danych osobowych i preferowanej formy kontaktu pozwoli osobom przyjmującym zgłoszenia na kontakt z sygnalistą.
§ 6. Wymogi dotyczące zgłoszenia
-
Informacje przekazane przez sygnalistę będą uważane za zgłoszenie i będą podlegały niniejszej procedurze, jeśli zostaną spełnione następujące warunki:
- prawdziwość zgłoszenia - sygnalista nie musi posiadać dowód na potwierdzenie informacji zawartych w zgłoszeniu, ale musi mieć uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe w chwili dokonywania zgłoszenia.
- kontekst związany z pracą - informacje zawarte w zgłoszeniu muszą zostać uzyskane w kontekście związanym z pracą
- kategorie nieprawidłowości - informacje zawarte w zgłoszeniu muszą dotyczyć naruszenia prawa lub nieprawidłowości wymienionych w § 4 procedury.
-
Pracodawca nie toleruje fałszywych zgłoszeń – w stosunku do osób dokonujących takich zgłoszeń, zostaną wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne i cywilne oraz zostanie złożone zawiadomienie do właściwych organów wymiaru sprawiedliwości.
-
Zgłoszenia dokonane anonimowo nie będą rozpatrywane i nie podlegają niniejszej procedurze.
-
Sygnalista powinien zadbać o przekazanie jak najbardziej pełnych i wartościowych informacji, które pozwolą na skuteczne przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:- dane sygnalisty - imię, nazwisko, stanowisko,
- adres do kontaktu i preferowaną formę kontaktu,
- miejsce wystąpienia naruszeń - dział firmy, oddział, filia, lokalizacja, konkretny adres,
- datę i czas wystąpienia naruszeń - konkretne daty, chronologia wydarzeń, długość trwania nieprawidłowości,
- źródło informacji o nieprawidłowościach - czy sygnalista jest ich bezpośrednim świadkiem, czy tylko słyszał o nich od innych, czy też sam jest zamieszany w opisywanie nieprawidłowości,
- Odpowiedzi na pytania pomocnicze dotyczące zgłaszanego naruszenia prawa:
- Co się wydarzyło?
- Jaki był dokładny przebieg zdarzenia?
- Kto jest sprawcą?
- Jakie mogły być motywy sprawcy?
- Czy więcej osób brało w tym udział?
- Kto oprócz sprawcy mógł na tym skorzystać?
- Kto mógł o tym wiedzieć?
- Czy są jakieś osoby pokrzywdzone?
- Co Twoim zdaniem zawiodło i sprawiło, że w ogóle doszło do takiej sytuacji?
-
Dla prawidłowego, dokonania zgłoszenia, został przygotowany formularz zawierający niezbędne elementy zgłoszenia, który można wypełnić, a następnie przesłać na wskazany adres email (zgłoszenie e-mail) lub na adres siedziby Pracodawcy. Formularz stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Procedury. Można go pobrać na stronie praca.creativestyle.pl
-
Brak informacji niezbędnych do rzetelnego wyjaśnienia naruszenia, może powodować niepodjęcie działań następczych.
§ 7. Koordynatorzy i poufność
- Nadzór nad realizacją niniejszej procedury sprawuje wyznaczony i upoważniony członek zarządu.
- Zadania wyznaczonego członka zarządu:
- weryfikacja sposobu prowadzenia rejestru,
- analiza oraz kontrola procesu przyjmowania i obsługi zgłoszeń,
- wydawanie adekwatnych decyzji zarządczych na podstawie rekomendacji koordynatora,
- przedstawianie zarządowi informacji z podejmowanych działań,
- przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych w przypadku zgłoszeń, które dotyczą koordynatorów,
- przyjmowanie zgłoszeń i podejmowanie działań następczych w zastępstwie koordynatora.
- Do przyjmowania i obsługi zgłoszeń oraz podejmowania i koordynowania działań następczych, oraz przetwarzania danych osobowych sygnalistów, a także innych osób wymienionych w zgłoszeniu, pracodawca wyznacza i upoważnia koordynatora (koordynatorów).
- Informacja na temat upoważnienia koordynatora (koordynatorów) wraz z jego danymi będzie za każdym razem podawana do wiadomości w formie komunikatu zarządu.
- Główne zadania koordynatora:
- zapewnić sygnaliście ochronę przed działaniami odwetowymi,
- zapewnić poufność i ochronę tożsamości wszystkich osób, których dane są zawarte w zgłoszeniu,
- przeprowadzić rzetelną weryfikację zgłoszenia i podejmować działania następcze,
- przeprowadzić rejestr zgłoszeń wewnętrznych,
- udzielać sygnaliście niezbędnych informacji.
- Koordynatorzy gwarantują, że wszystkie zgłoszenia będą traktowane z należytą powagą i starannością, a ich rozpatrywanie będzie opierało się na zasadach bezstronności i obiektywizmu. Poszanowanie godności i dobrego imienia wszystkich osób, których dotyczy zgłoszenie, będzie naczelną zasadą w całym procesie postępowania wyjaśniającego.
- Koordynatorzy, jak i wszyscy inni uczestnicy postępowania wyjaśniającego, są zobowiązani dołożyć należytej staranności w celu zapewnienia, że wszystkie decyzje i działania następcze będą podejmowane na podstawie faktów i zebranych dowodów, a nie pomówień i bezpodstawnych oskarżeń.
- Organizacja procesu dokonywania, przyjmowania i obsługi zgłoszeń ma na celu uniemożliwienie uzyskania dostępu do informacji zawartych w zgłoszeniu jakimkolwiek nieupoważnionym osobom.
- Organizacja procesu zapewnia poufność i ochronę tożsamości osoby, która dokonuje zgłoszenia, osoby, której dotyczy zgłoszenie, a także wszystkich innych osób, których dane pojawiają się w zgłoszeniu.
- Dostęp do danych sygnalisty oraz informacji zawartych w zgłoszeniu jest udzielany przez koordynatora tylko osobom, które są niezbędne do przeprowadzenia skutecznego postępowania wyjaśniającego, po odebraniu od nich pisemnego zobowiązaniu do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji uzyskanych w postępowaniu wyjaśniającym, które stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Postępowania.
- W każdym innym przypadku ujawnienie tożsamości zgłaszającego może nastąpić tylko za jego wyraźną zgodą.
- Ujawnienie danych sygnalisty, może nastąpić również wtedy, gdy jest to konieczny i proporcjonalny obowiązek wynikający z przepisów prawa, w związku z postępowaniami wyjaśniającymi, prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi bądź sądowymi, prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
- Jeśli osobą, której dotyczy zgłoszenie naruszeń lub nieprawidłowości, jest upoważniony koordynator, zgłoszenie należy skierować bezpośrednio do członka zarządu sprawującego ogólny nadzór nad realizacją niniejszej procedury, na adres e-mail: j.fojcik@creativestyle.de.
§ 8. Zakaz działań odwetowych
- Obowiązuje bezwzględny zakaz działań odwetowych i niekorzystnego traktowania, a także gróźb i prób podejmowania działań odwetowych w stosunku do sygnalisty, który dokonał zgłoszenia zgodnie z procedurą i przepisami prawa.
- Zakaz działań odwetowych dotyczy również osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym.
- Pełny katalog działań zakazanych i środków ochrony sygnalisty opisuje rozdział 2 ustawy o ochronie sygnalistów.
- Przykłady zakazanych działań odwetowych:
- rozwiązanie umowy o pracę,
- obniżenie wynagrodzenia,
- wstrzymanie lub pominięcie przy awansie,
- przymus, zastraszanie lub wykluczenie,
- mobbing i dyskryminacja,
- niekorzystne i niesprawiedliwe traktowanie.
- Pracodawca będzie z całą stanowczością reagował na wszelkie przejawy łamania opisywanego zakazu. W stosunku do osoby, która dokona lub będzie próbowała dokonać jakichkolwiek działań odwetowych, zostanie wszczęte postępowanie dyscyplinarne, karne lub cywilne.
- Sygnalista, który stał się celem działań odwetowych lub obawia się, że może stać się ich celem, powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt koordynatorowi.
- Ochrona przysługuje wyłącznie w zakresie i w związku z dokonanym zgłoszeniem.
§ 9. Działania następcze
- W związku z otrzymanym zgłoszeniem, koordynatorzy podejmują działania zmierzające do rzetelnego wyjaśnienia sprawy. Każde zgłoszenie może wymagać innych specyficznych działań i czynności, jednak niektóre elementy będą niezmienne dla wszystkich przypadków i stanowią ramę postępowania ze zgłoszeniami
- Etapy postępowania po otrzymaniu zgłoszenia:
- rejestracja zgłoszenia,
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia - w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia, koordynator potwierdzi sygnaliście fakt przyjęcia zgłoszenia,
- weryfikacja zgłoszenia,
- uznanie zgłoszenia za zasadne i zgodne z niniejszą procedurą oraz poinformowanie sygnalisty o kolejnych etapach postępowania,
- uznanie zgłoszenia za niezasadne lub niezgodne z procedurą wraz z uzasadnieniem (informacja zwrotna),
- postępowanie wyjaśniające - czynności w ramach tego postępowania będą podejmowane adekwatnie do sytuacji. Mogą zawierać takie elementy jak zbieranie dowodów czy przeprowadzenie rozmów wyjaśniających,
- informacja zwrotna - w ciągu 3 miesięcy koordynatorzy przekażą sygnaliście informacje zwrotne o stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszenia prawa i planowanych lub podjętych działań następczych oraz powodach takich działań,
- zakończenie sprawy i odnotowanie tego faktu w rejestrze zgłoszeń.
- Pracodawca zachęca sygnalistów do pozostawania w kontakcie z koordynatorami i aktywnego uczestnictwa w postępowaniu wyjaśniającym.
- Koordynatorzy będą udzielali sygnalistom wszelkich informacji, o ile nie będzie to utrudniało postępowania wyjaśniającego lub powodowało ujawnienia informacji poufnych.
§ 10. Zgłoszenia zewnętrzne
- Sygnalista ma możliwość dokonania zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenia zewnętrznego dokonuje się do:
- Rzecznika Praw Obywatelskich,
- innych Organów publicznych przyjmujących zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń w dziedzinie należących do zakresu działania tych organów,
- instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Szczegółowe informacje dotyczące trybu, zasad i formy dokonywania zgłoszeń zewnętrznych znajdują się w rozdziale 4 ustawy o ochronie sygnalistów.
§ 11. Odpowiedzialność za naruszenie prawa
- Osoba, której udowodniono naruszenie prawa lub inne nieprawidłowości, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Osoba, która będzie uniemożliwiała lub istotnie utrudniała sygnaliście dokonanie zgłoszenia, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Osoba, która wbrew zakazowi dokona lub będzie próbowała dokonać działań odwetowych w stosunku do sygnalisty, będzie podlegała odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej lub cywilnej.
- Osoby, które naruszają obowiązek zachowania poufności i tajemnicy tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej lub powiązanej, będą podlegały odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Sygnalista, który dokona zgłoszenia, wiedząc, że nie doszło do naruszenia prawa, będzie podlegał odpowiedzialności dyscyplinarnej, karnej i cywilnej.
- Sygnalista, który jest jednocześnie sprawcą zgłaszanych nadużyć i nieprawidłowości lub jest w jakimś stopniu w nie zaangażowany, nie posiada immunitetu wyłączającego odpowiedzialność. Pracodawca uwzględni jednak fakt dokonania zgłoszenia i pomoc sygnalisty jako okoliczność łagodzącą w zakresie, na jaki będzie miał wpływ.
§ 12. Przetwarzanie danych osobowych
- Po otrzymaniu zgłoszenia pracodawca przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.
- Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Przepisu art. 14 ust. 2 lit. f rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) nie stosuje się, chyba że sygnalista wyraził zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
- Przepisu art. 15 ust. 1 lit. g rozporządzenia UE 2016/679 (RODO) w zakresie przekazania informacji o źródle pozyskania danych osobowych nie stosuje się, chyba że sygnalista wyraził zgodę na ujawnienie swojej tożsamości lub świadomie zgłasza nieprawdę.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych są przechowywane przez pracodawcę przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym sfinalizowano działania następcze.
- Zapisów punktu 5 nie stosuje się, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych bądź sądowo-administracyjnych.
§ 13. Obowiązywanie procedury
- Niniejsza procedura wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Procedura obowiązuje wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju umowy tworzącej stosunek pracy.
Pobierz formularz zgłoszenia wewnętrznego jako plik PDF
Pobierz formularz zgłoszenia wewnętrznego jako plik DOCX